fbpx

הידעת? תרומה של 280 ש"ח
מספקת סל מזון ל4 נפשות נזקקות

המפעל החינוכי "לגעת באופק" מבית פתחון-לב
"תכנית 7"

נמשכת שבע שנים וכוללת שלושה שלבים תיכון, שירות צבאי/לאומי, יציאה לאזרחות.

שלב א: תיכון

קבוצת העצמה תהליכית הנפגשת אחת לשבוע במשך כל שנת הלימוד, למשך שלוש שנים (י’-יב’)

מטרה: סיום התיכון בהצלחה, שיפור היכולות האישיות והלימודיות כהכנה לחיים.

השנה הראשונה עוסקת בפיתוח האני של המשתתף, ע”י מיפוי חוזקות וחולשות, פיתוח מודעות עצמית, טיפוח תחושת מסוגלות ויצירת דימוי עצמי חיובי. בשנה זו עוסקים ברכישת כישורי חיים בעזרת מערכים כגון: מיומנויות תקשורת, ניהול רגשות, יחסים בין אישיים, ניהול זמן ותהליך קבלת החלטות.

השנה השנייה מתמקדת במרחב הקבוצתי, אני והקבוצה. זאת על מנת להרחיב את מנעד התפקידים החברתיים של כל משתתף. המערכים עוסקים בנושאים כגון: עבודת צוות, סגנונות מנהיגות, תפקוד תחת לחץ, עתיד וקריירה. בשנה זו המשתתפים עוברים קורס בו הם מתנסים בהנחיה ועמידה מול קבוצה.

השנה השלישית מתמקדת בפיתוח אחריות חברתית, חינוך לערבות הדדית וחינוך לאזרחות פעילה מתוך מטרה שיהיו אזרחים מועילים לעצמם ולמדינה. זאת תוך הכוונה לגיוס לצה”ל/ שרות לאומי בתפקידים משמעותיים. בשנה זו מועברים תכנים כמו עזרה לזולת, תרומה לחברה והכנה לקראת הגיוס לצה”ל. במסגרת שנה זו הקבוצה אמורה ליזום, לתכנן ולהפעיל פרויקט התנדבותי.

הכנה לצבא

  • מערכי התכנית תורמים להעצמה אישית, וכפועל יוצא מכך משפרים את המוטיבציה ויכולת העמידה בהתנסויות מורכבות ובמצבים מאתגרים. סוגיית הצבא נמצאת ברקע של פעילויות רבות ועם קבלת הצו הראשון בכיתה י”א, הנושא הולך ותופס נפח רב יותר.
  • בשלבי התיכון המתקדמים קיים דיאלוג מתמיד בקבוצה סביב נושא הצבא, אבל ממקום אישי רגשי, בעוד המנחה שומר על עמדה ניטרלית.
  • פעילויות עם מערכים ייעודיים העוסקים ישירות בסוגיית השירות הצפת רגשות וחרדות ותרגול דרכי התמודדות איתן, דיון בדילמות הקשורות לשירות כמו ציות לסמכות, חופש הפרט ועוד.
  • בניית קשר דיאדי עם מנחה הקבוצה כהכנה לליווי הפרטני והתמיכה הרגשית במהלך שנות השירות.

שלב ב: הצבא

מטרה: לסייע למשתתפים לסיים את שירותם הצבאי בהצלחה וזאת על ידי תמיכה וליווי רגשי.

בחברה הישראלית השירות הצבאי מהווה מעין “טקס חניכה” לקראת הפיכת הנער לבוגר ישראלי מן השורה. על כן, לשירות הצבאי משמעות רבה בתהליך התפתחותם של בני הנוער והפיכתם ממתבגרים לבוגרים. לדברי פרופ’ עמיה ליבליך (חוקרת פסיכולוגיה וחברה בישראל) השירות הצבאי מעכב את תהליך ההתבגרות, הפרידה מדמויות ההורים וגיבוש העצמאות אצל צעירים ישראלים. בעוד שבתקופת התיכון הצעירים היו עצמאיים למדי, עם הגיוס הם הופכים שוב לתלויים בהוריהם מבחינת התמיכה הרגשית והטיפול. לפיכך, הליווי הרגשי שמספק מנחה הקבוצה בשלב זה חשוב ומשמעותי ביותר, במיוחד עבור משתתפי התכנית אשר להוריהם אין אפשרות לתמוך בהם רגשית מסיבות שונות.

שלב ג: היציאה לאזרחות

מטרה: לסייע למשתתפים להשתלב באופן אפקטיבי בשגרת החיים האזרחית, תוך סיוע בבחירת תכניות שיאפשרו להם למצות את היכולות והכישורים שלהם, במקביל לתהליך היפרדות מהמנחה כדמות תומכת.

שלב זה מאופיין בעמימות מסוימת, מצד אחד, זהו שלב של חיפוש כיוון והתלבטויות הנוגעות לעתיד ומצד שני, זהו שלב בו לא רוצים לקבל החלטות “כבדות”. אריקסון (פסיכולוג הוגה תאוריית השלבים הפסיכו חברתית) השתמש במונח – מורטוריום Moratorium)) כדי לתאר שלב בו צעירים מגבשים את הזהות שלהם, תוך לגיטימציה חברתית והורית להתנסות בתפקידים חברתיים ואישיים שונים, כאשר מוטלות עליהם חובות מועטות בלבד. בישראל תקופה זו מתרחשת בשלב יחסית מאוחר, שכן הגיוס לצבא מיד עם סיום התיכון והמעבר הישיר ממסגרת נוקשה למסגרת נוקשה אף יותר, דוחה את גיבוש הזהות. כלומר, בתום השירות ניתן לצפות לתקופת גישוש בה הצעירים ימנעו מהתחייבות למסלול עבודה או לימודים ארוך טווח. בתקופה זו יש לצפות שחלקם ירצו ש”יניחו להם” ויאפשרו להם לבדוק, לחקור ולתהות.

תכנית תבו"ר

“תכנית תבור” הינה תכנית העצמה ממוקדת וקצרת טווח, בת שנה אחת, שמטרתה לאפשר למספר רב של בני נוער לחוות תהליך של שינוי, באמצעות פיתוח דפוסי חשיבה חיוביים לגבי עצמם וסביבתם

התוכנית פועלת בתוך בתי הספר בכיתות י’ ומטרתה להגיע ולסייע  לבני נוער רבים בעלי יכולת ופוטנציאל להצליח  אשר ידם אינה משגת לרכוש את הכלים הדרושים לפיתוח העצמתם האישית.

להלן חלק מנושאי הקורסים הנלמדים:

  1. מיומנויות תקשורת בינאישית אפקטיבית
  2. פיתוח מנהיגות אישית
  3. התמודדות עם קונפליקטים ומצבי לחץ
  4. ניהול רגשות

 

התכנית מציעה 20 מפגשים שבועיים הפרושים לאורך השנה כאשר אורכו של כל מפגש כזה הוא בין שעה וחצי לשעתיים.

 

מחקר: "בחינת ההשפעות ארוכות הטווח של תכנית 7" – פרופ' יזהר אופלטקה, אוניברסיטת ת"א

מטרת המחקר “בחינת ההשפעות ארוכות הטווח של “תכנית 7″ – המפעל החינוכי לגעת באופק מבית פתחון-לב” שנערך ע”י פרופ’ יזהר אופלטקה ובשיתוף אוניברסיטת תל-אביב בינואר 2015, הייתה להתחקות אחר עמדות בוגרי התכנית כלפי מרכיבי התכנית, לעמוד על תרומתה לחייהם וללמוד על חוויותיהם במהלך לימודיהם בתקופת התיכון. המחקר מצא כי “הושגו מרבית ממטרות התכנית כפי שנוסחו ע”י מעצביה” כאשר הפרמטרים שנבדקו היו, בין היתר:

  • שביעות רצון של המשתתפים – המשתתפים והבוגרים אמרו כי הם מידת שביעות הרצון מהתכנית ומהצוות גבוהה מאוד. הם מדגישים כי לעולם לא חשו צורך לפרוש ממנה וממליצים לאחרים להשתתף בה.
  • שיעורי העזר – משתתפי התכנית אמרו בראיונות עימם כי שיעורי העזר ניתנו להם במגוון מקצועות הלימוד ונקשרים בצורה ישירה בהצלחתם לבגרות, בעיקר היות והם ניתנו בקבוצות קטנות דבר שאפר הקדשת תשומת לב רבה יותר לכל תלמיד.
  • מנחה התכנית – המנחה נתפס כדמות המרכזית ביותר בהשפעתה על המשתתפים עקב יצירת קשר רגשי איתם, התעניינותו בחייהם, והעזרה שהוא מגיש להם לכל אורך התכנית – פסיבית ואקטיבית.
  • השתלבות בצבא – בוגרי התכנית סיפרו כי הם השתלבו בהצלחה בצבא ומילאו מגוון תפקידים חשובים.
הישגים והצלחות "תכנית 7"
  • 93% מהמשתתפים מגיעים באופן סדיר למפגשי התכנית.
  • 93% ממשתתפי התכנית בכיתות מב”ר זכאים לבגרות לעומת הממוצע הארצי לזכאות לבגרות בכיתות מב”ר שעומד על 58.17%.
  • 46% ממשתפי התכנית בכיתות אתגר זכאים לבגרות לעומת הממוצע הארצי לזכאות לבגרות בכיתות אתגר שעומד על 30.98%.
  • 37% מהמשתתפים מתגייסים לשירות צבאי/לאומי לעומת ממוצע ארצי שעומד על כ- 50%.
  • 87% מבוגרי התכנית משולבים באחד מבין שלושת המקומות הבאים:
    • לימודים גבוהים
    • לימודי תעודה
    • עבודה קבועה ומסודרת
המנחים של "לגעת באופק"

המנחים של המפעל החינוכי “לגעת באופק” מגיעים לתפקיד מתוך אמונה ורצון לעזור לבני נוער בסיכון שצריכים הכוונה ואוזן קשבת.
במסגרת “תכנית 7” מלווים המנחים את אותם המשתתפים במשך כל 7 השנים בהן פועלת התכנית ובעלי המאפיינים הבאים:

  • בעלי תואר ראשון בחינוך או עבודה סוציאלית כאשר חלק גדול מהם מחזיק גם בתואר שני.
  • בעלי ניסיון של שנתיים לפחות כמנחי קבוצות
  • בעלי מאפיינים אישיותיים מתאימים כגון: כריזמה, מנהיגות, יכולת חיבור לבני נוער ומחויבות לתכנית.
כנס פתחון-לב לחינוך "העצמה וחדשנות למניעת עוני והצלחה בחיים"

בתאריך 19.6.16 התקיים כנס החינוך הראשון בתולדות ארגון פתחון-לב, בשיתוף המרכז הבינתחומי הרצליה ומרכז מיטיב לחקר וליישום הפסיכולוגיה החיובית.

בכנס הוצגו נתונים ומחקרים של אוני’ ת”א בנוגע לאפקטיביות ולמידת ההצלחה של המפעל החינוכי “לגעת באופק” מבית פתחון-לב בטיפול בבני נוער ברמת סיכון גבוה לעוני. גדעון סער, שר החינוך לשעבר, שהיה בין המשתתפים בכנס אמר: ” כדי להגיע למקום של שוויון הזדמנויות זה להילחם על העתיד של כל ילד”.

תרום/י כבר עכשיו
הידעת? תרומה של 280 ש"ח מספקת סל מזון ל-4 נפשות נזקקות
הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו