fbpx
Array ( )

לכולנו קשה אבל יש כאלה שקשה להם אפילו יותר...
זה הזמן לעזור להם ולפתוח את ה-💙

האוצר והרווחה מתנגחים וארוחת החג לנזקקים בסכנה
תור במרכז הסיוע

שבועות ספורים לפני פסח, גילינו כי משרד הרווחה לא העביר עדיין את הסיוע ל"קמחא דפסחא". במשרד מאשימים את משרד האוצר, שמצדו מאשים את הרווחה. המפסידים הם כרגיל, עשרות אלפי משפחות נזקקות.

עמותות הסיוע המעניקות סלי מזון לעשרות אלפי משפחות וקשישים נזקקים לקראת פסח, הופתעו לגלות השנה כי שבועות בודדים לפני החג משרד הרווחה לא העביר להן עדיין את תקציב ה"קמחא דפסחא" השנתי. התקציב המיוחד מועבר לעמותות העומדות בקריטריונים על פי מבחני התמיכה שמפרסם המשרד לקראת חג הפסח, והשנה נראה כי המשרד לא פועל לחלקו.

 

באתר משרד הרווחה נכתב כי הכסף שהוא מחלק מדי שנה לעמותות נמצא בבסיס תקציב המשרד, אולם בתגובה, מגלגלים במשרד הרווחה אחריות למשרד האוצר וטוענים כי הם לא מעבירים את הכספים משום שטרם קיבלו אותם. במשרד יצאו לאחרונה בפרויקט תקצוב חודשי ממשלתי לקניית מזון עבור משפחות נזקקות, אולם אנשי עמותות הסיוע טוענים כי מדובר ב"טיפה בים". מנגד במשרד האוצר אומרים שהכסף יעבור עוד לפני החג.

 

"מצד אחד ישנה עלייה מתמדת במספר מבקשי הסיוע, מדובר באנשים שאין להם את צרכי הקיום הבסיסיים, קשישים שאין להם מה לאכול, ומצד שני המגמה של הממשלה היא הפוכה – מקצצים לנו כל הזמן בתקציבים", אומר מנכ"ל עמותת "פתחון לב" ניסים ציוני. הכסף שמעביר משרד הרווחה מדי שנה מתחלק בין עשרות עמותות ומתורגם בסופו של דבר למספר שקלים למשפחה, אך לדברי ציוני "גם שקל אחד הוא משמעותי לעמותות שאוספות מכל מקום שאפשר כדי להעניק את הסיוע לנזקקים".

 

משפחות עניות נזקקות לתמיכה שותפת של העמותות אולם בהתקרב החגים ישנה מצוקה ניכרת וגדלה של אנשים שאינם מסוגלים לארגן שולחן חג עם אוכל עבור ילדיהם. בקרב העמותות ישנו חשש כי לא מדובר רק בתקציב ה"קמחא דפסחא" שנעלם, כי אם במדיניות כוללת שתעצור לחלוטין את תקצוב סלי המזון.  "קשה מאוד להתקיים בלי עזרה בסיסית של משרד הרווחה, ולצערי אנו רואים רק ירידה בסכומים משנה לשנה. כעת נראה כירוצים לבטל את התמיכה כליל. היכן ההתחשבות?" תוהה יו"ר עמותת נ.א.ה, אלי ערוסי.

 

יש לציין כי רק לפני שבוע, במענה לשאילתא של ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), ענה שר הרווחה חיים כץ כי יעשה מאמץ להגדלת תקציב ה"קמחא דפסחא" השנה. אולם כעת, חמישה שבועות לפני החג עמותות הסיוע לא רואות שינוי במדיניות המשרד, וייאלצו להסתפק בסכומים קטנים יותר כדי לעזור למשפחות לעבור את החג. "יש כאן חברה שפועלת בניגוד לסט ערכים אנושי בסיסי, אנשים נשארים רעבים", אמר ציוני. לדבריו, "אני לא מאחל לאף אחד להיות בארגון הומניטרי שפונים אליו לבקשת עזרה והוא צריך לסרב. בסופו של יום תשב סביב שולחן החג משפחה בלי אוכל, וזה לא רק העניין התזונתי, מדובר במעשה לא אנושי".

 

בשיחות עם גורמים המעורים בנושא הן במשרד הרווחה והן במשרד האוצר הוחלפו האשמות בין הצדדים בנוגע לסיבה שבגללה הכסף מעוכב. במשרד הרווחה טענו כי הבקשה לתקציב הועברה למשרד האוצר כבר לפני מספר שבועות ושם מעכבים את הבקשה, בעוד שבמשרד האוצר טענו מנגד כי התהליך מתעכב בגלל פקידים ברווחה. בזמן שהצדדים מטיחים את האשמה זה בזה, לא ברור מי יניח אוכל על שולחנם של עשרות אלפי משפחות בערב חג הפסח המתקרב/

 

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה כי "המשרד טרם קיבל תקציב לתמיכות קמחא דפסחא ופועל בנחישות על מנת לקבלו".

פתחון לב במבצע סיוע לכוחות הביטחון, חיילי צה"ל ותושבי הדרום
התרומה מוכרת לצרכי מס לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה | דף תרומה מאובטח 🔒
הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו
Call Now Button