fbpx
Array ( )

לכולנו קשה אבל יש כאלה שקשה להם אפילו יותר...
זה הזמן לעזור להם ולפתוח את ה-💙

רק חוק יביא ליישום ההמלצות
נזקקים

החוק למיגור העוני הוא התקווה היחידה שמשהו ממסקנות הוועדות השונות גם ייושם 

בשנת 2014 הגישה ועדת אלאלוף את מסקנותיה והמלצותיה לממשלה ולשר הרווחה מאיר כהן. כפי שזכור לכולם, וועדה זו היא לא הראשונה שקמה במטרה להילחם בעוני. בין הוועדות הבולטות בעשור האחרון הייתה את ועדת בכר (2005), ועדת טרכטנברג (אוגוסט 2011), וכמובן הדוחות השונים שמתפרסמים מעת לעת כמו הדוח של מרכז טאוב האחרון, נתוני ה-OECD ועוד.

הוועדות מתכנסות מידי שנה, מצביעות על חוסר השיוויון ועל מימדי העוני שגדלים בקצב אימתני, מעבירות את המסקנות ואת הצעדים לממשלה והתהליך נעצר. במקרה והממשלה מתחילה ליישם חלק מההמלצות, חילופי השלטון בעשורים האחרונים גודעים את יישום ההמלצות, לפחות עד לוועדה הבאה. על כן, הדרך להילחם בעוני בישראל, מתחילה בראש ובראשונה בחקיקת חוק שיחייב את כל הממשלות, ליישם אחת ולתמיד את ההמלצות של הוועדות השונות למלחמה בעוני. 

מימדי העוני שעלו עם הזמן והגיעו לכ- 2 מיליון נפשות, מהווים בעיה המאיימת על קיומה של מדינת ישראל, במיוחד לאור העובדה כי מרבית העניים זלגו אל מתחת לקו העוני הישר ממעמד הביניים. ארגון פתחון לב היה עד לגידול במימדי העוני לאורך השנים וחזה בעלייה המתמדת במספר מבקשי הסיוע, בביקוש העולה לחלוקת סלי מזון בסיסיים, ביגוד, הנעלה, וכלי בית. 

במסגרת מאמצי הארגון למצוא פתרונות עומק לבעיה, ולנפץ את מעגל העוני הבין דורי, ייסדנו את המפעל החינוכי "לגעת באופק" הפועל לחינוך, פיתוח מנהיגות וקידום בני נוער בישראל. אבל לא פחות מכך, פועל הארגון לקידום חקיקת חוק שקורא לממשלה לקחת אחריות על הטיפול במימדי העוני, לצמצם את הפערים החברתיים ולפעול למען קיום בסיס ראוי של כל אחד מאזרחי ישראל. 

עם הקמת ועדת אלאלוף, פנה ארגון פתחון לב אל יו"ר הוועדה בבקשה שבמסקנות הוועדה יכללו הדרישות לחקיקת החוק למאבק בעוני. לאור נסיון העבר העגום, ישנו חשש כבד, כי גם מסקנות ועדת אלאלוף תשארנה מיותמות בין שלל האינטרסים הפוליטיים והמצוקות התקציביות וכי נמשיך לראות גידול במספר העניים, החלשים, משפחות המצוקה והילדים הרעבים.

 

המלצות ועדת אלאלוף הן טובות, אך לאור היחס אל הוועדות הקודמות והמצב הקשה של עניי ישראל, הוחלט במקביל לקדם את החוק באופן עצמאי, על מנת לחייב את הממשלה להכין ולבצע תוכנית לאומית רב שנתית ורב מערכתית למאבק וצמצום העוני בישראל. לשם כך בשיתוף עו"ד המומחים בחקיקה, מנכ"לי משרדים ממשלתיים בעבר ומומחים אקדמיים, הכנו טיוטת הצעת חוק למאבק בעוני.

החוק עתיד לחייב את הממשלה במסגרת התוכנית למאבק בעוני על ידי האמצעים הבאים:

  • לשנות באופן ברור את סדרי העדיפויות של הממשלה לטובת טיפול בעוני וצמצום ממדיו.
  • למנות גוף מתכלל שיהיה אחראי לביצוע התוכנית ועל התאום בין משרדי הממשלה הרלוונטיים.
  • הגוף המתכלל יפעל תחת משרד הרווחה. שר הרווחה והגוף המתכלל יקבלו סמכויות אכיפה אמיתיות.
  • התייחסות מכוונת ומדויקת לאוכלוסיות העוני השונות, כמפורט להלן:

1) לאפשר תעסוקה לאלו שצריכים ויכולים לעבוד.

2) לאפשר חיים בכבוד לאלו שלא מסוגלים לעבוד.

3) ביטול קצבאות לנתמכים הכשירים לעבודה.

  • להקצות תקציבים נדרשים לכל שנת פעילות ולעגנם בתקציב המדינה השנתי (לצד פתחון לב מומחים המצביעים באופן ברור על מקורות אפשריים להקצאה תקציבית).
  • לקבוע לתוכנית יעדים מדידים ולוחות זמנים לביצועם.

 

  • וכמובן, החוק יחייב גם את הממשלות הבאות להיצמד לביצוע התוכנית למאבק בעוני.

 

פתחון לב במבצע סיוע לכוחות הביטחון, חיילי צה"ל ותושבי הדרום
התרומה מוכרת לצרכי מס לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה | דף תרומה מאובטח 🔒
הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו
Call Now Button